Donna Leon Hemelse juwelen (The jewels of paradise) © 2012 Donna Leon en Diogenes Verlag Cargo, imprint van De bezige Bij, Amsterdam 297 pagina’s dec 2012 |
|
Een boek met twee kanten. Enerzijds een boeiende thriller, een speurtocht naar een geheim uit een ver verleden met hofintriges, diplomatie, moord, het Vaticaan en verborgen juwelen. Wat minder scherp dan in Leon's Brunetti serie, meer herinnerend aan de Da Vinci code van Dan Brown. Anderzijds een historisch queeste naar een eertijds bekende barok componist. Het boek wordt tegelijkertijd uitgebracht – marketing in Hollywood stijl! – met Cecilia Bartoli’s album Mission met muziek van die vergeten componist Agostino Steffani. Een terecht eerherstel, het is mooie muziek! De thriller Dottoressa Caterina Pellegrini - Venetiaanse, omstreeks 35 jaar, musicologe, studie in Florence, Wenen en St. Petersburg en thans werkzaam aan de Universiteit van Manchester – wordt door een zekere advocaat Moretti verzocht onderzoek te doen naar twee eeuwenoude, verzegelde kisten die recent in bezit zijn gekomen van zijn opdrachtgevers, twee Venetiaanse zakenmannen. Wie de opdrachtgevers zijn, wat de herkomst is van de kisten, laat staan welke inhoud vermoed wordt, blijft onduidelijk. Maar omdat Caterina dolgraag terug wil naar Venetië neemt ze de opdracht met beide handen aan. De opdrachtgevers blijken botte types zijn, begerig hopend op een verborgen schat. Of misschien een testament of waardevolle handschriften. Caterina als deskundige moet dat allemaal uitzoeken. Kisten van Steffani De kisten blijken afkomstig te zijn van de in 1654 bij Venetië geboren Agostino Steffani, een zeer verre voorvader van de twee opdrachtgevers. Steffani was componist en bisschop. Als jongeling begaafd zanger, vervolgens succesvol Kapellmeister en componist aan het Beierse hof in München en later in Hannover. Overladen met gunsten, inkomsten en zelfs een titel als honorair bisschop. Op middelbare leeftijd vrij plotseling gestopt¹ met componeren en rondreizend op vertrouwelijke missies voor het Vaticaan en de keurvorst van Hannover. Omdat hij diplomatie en religie hoger achtte dan muziek? Omdat het bisschopshabijt hem vrijwaarde van spot en hoon over zijn castraat zijn? Of ontliep hij zo netelige vragen over een geruchtmakende moord aan het hof van Hannover? Had hij 150.000 taler gekregen? En waarom was hij op latere leeftijd aan de bedelstaf geraakt? Christina duikt diep in de archieven. Ze ontdekt door toeval, zoals het hoort in een gotisch verhaal, dat een van de kisten een dubbele bodem heeft. Et voilà: daar zijn Steffani’s handgeschreven testament en 6 lederen, dichtgeknoopte zakjes. Steffani schrijft dat hij met de dood voor ogen, het bloedgeld besteed aan kostbare hemelse juwelen als erfenis voor zijn twee neven. Maar Christina weet uit de archieven dat die neven hem hebben laten stikken toen hij smeekte om geldelijke steun. Dus waarom zou Steffani ze nu rijkelijk bedacht hebben? En hoezo bloedgeld? De lederen zakjes blijken relikwieën te bevatten: een nagel van de Heilige Zus, een vingerkootje van de Heilige Zo enzovoort. Advocaat Moretti, geheim lid van de beruchte Opus Dei, is begeesterd. De twee opdrachtgevers zijn ontgoocheld. En Caterina vermoedt dat het bloedgeld van de echte, berouwvolle moordenaar door Steffani is gebruikt voor een subtiele wraak op zijn neven. Speuren naar een vergeten componist Donna Leon en Cecilia Bartoli delen een passie voor Barok muziek. Hun liefde, kennis en ervaring hebben ze geprojecteerd in Dottoressa Caterina, de Venetiaanse musicologe. Via haar
leren we hoe zo’n speurtocht aangepakt wordt. Startpunt is de Marciana, de beroemde bibliotheek van Jacopo Sansovino aan het San Marcoplein. Van elk boek ooit gedrukt in Venetië bevindt zich daar een exemplaar benevens vele handschriften, partituren, notariële documenten etc. Universitaire internetsites als JSTOR geven toegang tot praktisch alle wetenschappelijke tijdschriften ter wereld. Verder zijn tegenwoordig veel lokale archieven en kadasters gedigitaliseerd. Last but not least is Caterina’s persoonlijke netwerk, altijd bereikbaar met e-mail en mobieltje. |
|