Boekpraat.nl
Henk Hagenberg - mijn beste boeken, samengevat
 

Art Spiegelman

Kus uit New York
© 2003 Spiegelman, 2006 Uitgeverij Oog & Blik
112 pagina’s     (samengevat april 2008)

 

Art Spiegelman
 


Door het enorme populaire èn kritische succes van MAUS I en II (Pulitzer prijs) werd de alternatieve, underground striptekenaar en schrijver Art Spiegelman in 1992 gevraagd om toe te treden tot de vaste staf van The New Yorker. Hij werkte daar in een permanente staat van haatliefde ruim 10 jaar.

Het weekblad The New Yorker is sinds 1925 het boegbeeld van een beschaafd, liberaal en overwegend WASP publiek. Gedegen, intelligente journalistieke en literaire bijdragen van uitmuntende auteurs worden smaakvol omlijst door advertenties voor luxe producten en geestige cartoons. Allemaal heel verantwoord en ingetogen. Echt meelopen in demonstraties zullen de lezers van de New Yorker niet gauw doen. Die houding wordt sinds jaar en dag treffend verbeeld door de icoon van het tijdschrift, Eustace Tilley, de bijnaam van de hautaine dandy die door zijn monocle zuinigjes een vlinder bekijkt.

 

De originele dandy;
voor meer variaties op
het beroemde vignet klik 
Eustace Tilley.
  Art Spiegelmans versie uit 1997

 

De omslagen van het blad pasten bij die stijl; veel fraai uitgevoerde New England landschapjes, seizoensgebonden amuses of de weergaloze avant gardistische illustraties van Saul Steinberg.
Spiegelman probeerde dat bijtender te maken en met succes. Zie bijvoorbeeld ‘Valentijnsdag’ met een kussende chassidische jood en een zwarte vrouw als response op raciale wrijvingen. Of de scherende soldaat in travestie over homo’s in het leger, een mishandelde vredesduif (Netenyahu/Arafat) en ’41 shots for 10 cents’ over politiegeweld. Het meesterwerk van Spiegelman was zijn omslag voor 9/11 met de vrijwel onzichtbare zwarte twin towers op een zwarte achtergrond.
Baanbrekend was ook dat Spiegelman er in slaagde om meerdere
strips geplaatst te krijgen in de high brow New Yorker o.m. over zijn reis naar het beladen Oost Duitsland en hommages aan strip pioniers Harvey Kutzman van MAD magazine en Little Annie Fanny en Charles Schultz, de filosoof van de Peanuts (Geluk is een warm hondje, Veiligheid is ’n duim en een dekentje). 
Na 10 jaar had Spiegelman genoeg van de gouden kooi; hij werkt nu voor Die Zeit in volledige vrijheid….maar ja heeft dat blad een vergelijkbare impact? 

Leuk boek, prachtig uitgegeven en wat kan die Spiegelman schrijven!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'41 shots'
omslag voor 8 maart 1999.